Al Pacino był brany pod uwagę do roli Justina Hammera, którą ostatecznie otrzymał Sam Rockwell.
Fann Wong, Ziyi Zhang, Katrina Kaif, Priyanka Chopra i Deepika Padukone były brane pod uwagę do roli Rumiko Fujikawy.
Tim Robbins miał wystąpić w roli Howarda Starka, ojca Tony'ego.
Grający postać Justina Hammera Sam Rockwell był rozważany do roli Tony'ego Starka w "Iron Manie".
Zanim Scarlett Johansson zastąpiła Emily Blunt jako Czarna Wdowa, Jessica Biel, Gemma Arterton, Natalie Portman, Jessica Alba i Angelina Jolie były brane pod uwagę do zagrania tej roli.
By przygotować się do roli Ivana Vanko, Mickey Rourke odwiedził więzienie Butyrka w Moskwie. Rourke zarekomendował także, by część dialogów Vanki była w języku rosyjskim.
Z powodu konfliktu Terrence'a Howarda z Marvel Studios, Don Cheadle zastąpił go w roli Rhodeya. Obaj aktorzy pracowali ze sobą na planie "Miasta gniewu".
Emily Blunt zrezygnowała z roli Czarnej Wdowy z powodu udziału w filmie "Podróże Guliwera".
Scarlett Johansson tak bardzo chciała zagrać Czarną Wdowę, że przefarbowała włosy zanim jeszcze dostała rolę.
Do napisania scenariusza Robert Downey Jr. zarekomendował reżyserowi Justina Therouxa, z którym zrobił wcześniej "Jaja w tropikach".
Przygotowując się do roli Scarlett Johansson trenowała sześć tygodni przed rozpoczęciem zdjęć i przez cały czas kręcenia filmu.
Tanner Foust przyjął rolę kierowcy wyścigowego samochodu Starka.
Podczas finałowej walki Robert Downey Jr. pomylił imiona, przez co do Jamesa Rhodesa zwraca się "Don". Aktor, który gra tę rolę, nazywa się Don Cheadle.
Podczas przyjęcia, gdzie walkę toczą Stark z Rhodey'em, widzimy jak wszyscy goście uciekają w pośpiechu. W kolejnym ujęciu z lotu ptaka, tuż przed wybuchem, gdzie widzimy panoramę całej posesji, nie ma ani jednego uciekającego gościa ani samochodu.
Pod koniec filmu, gdy Tony ustawia się do zdjęcia, kładzie rękę na plecach towarzysza. Następne ujęcie pokazuje, że ma ją z przodu, a kolejne - że znowu na plecach.
W scenie na przyjęciu, pomiędzy kolejnymi cięciami, hełm Iron Mana jest na przemian otwarty i zamknięty .
W scenie tuż przed wyścigiem samochodowym, gdy Tony patrzy w lustro, jego "odbicie" nie pasuje do jego ruchów, co oznacza, że nie było to rzeczywiste lustro.
Ivan Vanko w swoich rosyjskich kwestiach używa niepoprawnych czasów oraz przypadków, co dyskwalifikowałoby go jako rodowitego Rosjanina.
Tony twierdzi, że palladowy reaktor umieszczony w jego klatce piersiowej (i przez to powoli go zabijający) jest nieunikniony. Posiada jednak inne kombinezony (w tym ten używany przez Rhodes'a), które nie wymagają umiejscawiania tak szkodliwego urządzenia w ciele człowieka. Mógłby więc tak samo użyć zewnętrznego reaktora do zasilania swojego stroju, a na potrzeby własnego ciała użyć innego, nietoksycznego urządzenia.
Gdy Natasha opuszcza Tony'ego (po rozmowie na temat "ostatnich urodzin"), słychać jak jej obcasy uderzają w twarde podłoże, mimo że porusza się ona po dywanie.
Generał Meade salutuje podpułkownikowi Rhodes'owi jako pierwszy. W rzeczywistości to podwładny zawsze inicjuje ten gest.
Justin Hammer popełnia błędy w prezentacji broni dla podpułkownika Rhodesa. Shotgun M26 z czterotaktowym zamkiem określa jako powtarzalny M24 "pump-action", a karabin F2000 nazywa jako FN2000.
Ujawniając swoją tożsamość na konferencji prasowej pod koniec pierwszej części trylogii, Tony Stark trzyma w ręku niebieskie kartki z kwestiami do wypowiedzenia. Teraz w retrospekcji na początku filmu jego dłonie pozostają puste.
Podczas przemówienia na Expo Tony nosi marynarkę w pionowe pasy, białą koszulę i czarną muszkę. Gdy udaje się za kulisy, ma już na sobie inną marynarkę i czarną koszulę bez muszki.
Wiązka z akceleratora cząstek przecina wszystko w warsztacie Tony'ego, wliczając w to ściany i stalowe profile, ale nie uszkadza cienkich kabli znajdujących się na jej drodze.
Kiedy Whiplash zostaje aresztowany leżąc na plecach na torze wyścigowym, krew płynie mu z ust do podstawy lewego ucha. Gdy zostaje podniesiony w następnych ujęciach, krew najpierw znika by potem znowu się pojawić.
Gdy Ivan Vanko zostaje rozkuty podczas spotkania z Hammerem w hangarze, między ujęciami w jego ustach nagle pojawia się wykałaczka.
Gdy Tony rozkłada w warsztacie model miasta przyszłości, zdmuchuje z niego znaczącą ilość kurzu, która nie powinna się tam znajdować. Chwilę wcześniej makieta została przez niego przewieziona w pozycji stojącej na fotelu pasażera przy podniesionym dachu i dużej prędkości.
Podczas walki na torze wyścigowym Whiplash w pewnym momencie przytrzymuje Iron Mana za szyję swoim prawym biczem, wycofując lewy za siebie. W następnym ujęciu ze zbliżeniem na jego twarz, strony zostają nagle zmienione.
Kiedy Ivan je kolację w hangarze z Hammerem, kieliszki z wodą i z winem zmieniają pozycję oraz objętość między ujęciami.
Gdy Hammer je deser w hangarze, serwetka na jego szyi wielokrotnie zmienia położenie między ujęciami.
Gdy zawiedziony Hammer przyprowadza dwóch strażników do Ivana, zamek w czarnej kurtce tego drugiego jest na przemian rozsunięty i zasunięty między ujęciami.
Tony otwiera Expo stojąc w centrum okrągłej części sceny. Przemawiając porusza się do przodu, ale w następnym ujęciu z oddali nadal stoi na środku.
Gdy Tony kończy przemówienie na Expo, jego ręce są na przemian splecione za plecami i ułożone wzdłuż ciała między ujęciami.
Gdy Ivan Vanko ogląda drony po raz pierwszy, w zbliżeniach na jego twarz jego długie włosy częściowo przykrywają oprawkę okularów, ale w oddaleniu znajdują się już całkowicie pod nią.
Podczas ataku na Expo pracownik Hammera informuje go, że telefony stacjonarne zostały odcięte, a komórkowe zagłuszone. Moment później Pepper dzwoni na policję ze swojej komórki znajdując się w tym samym pomieszczeniu. W następnym ujęciu na zewnątrz, Happy również przekazuje Natashy, że telefonia nie działa.
Przedstawiając Christine Tony'emu, Hammer pije z kieliszka, który trzyma w prawej ręce. W następnym ujęciu jego dłoń jest pusta. Później gdy cała trójka udaje się do stołu, Hammer lewą ręką stawia kieliszek na obrusie i zaczyna siadać, ale zanim skończy to robić, w następnym ujęciu naczynie znajduje się w jego prawej dłoni.
Gdy Happy wybiega do samochodu, Hotel de Paris znajduje się zaraz obok sklepu Louis Vuitton. Kiedy limuzyna rusza, są one oddzielone kilkoma innymi pawilonami. Dodatkowo, w pierwszej chwili za zaparkowanym skuterem stoi biały Opel Corsa, który w następnym ujęciu zostaje zamieniony na srebrne Audi, teraz także oddzielone barierką. Znika też biały plastikowy słupek oraz zmienione zostaje poziome oznakowanie ulicy.
Podczas ucieczki Ivana z więzienia, dwóch strażników zakrywa mu głowę i prowadzi go tyłem w dół schodów. W następnym ujęciu jest on prowadzony twarzą do przodu.
Żeby podczas rozmowy telefonicznej Ivan nie mógł usłyszeć Jarvisa w tle, Tony w pewnym momencie wyłącza mikrofon. Nie włącza go nigdy ponownie kontynuując dialog.
Położenia otwieracza do kopert leżącego na biurku oraz materiałowej narzuty przykrywającej makietę miasta wielokrotnie zmieniają się podczas spotkania Tony'ego z Pepper.
Po tym jak Tony wyrzuca truskawki do kosza, w następujących po sobie ujęciach drzwi za nim są najpierw zamknięte, potem otwarte i na koniec znowu zamknięte.
Fury prosi Tony'ego o "opuszczenie pączka" i udaje się do środka słynnej restauracji Randy's Donuts, gdzie później wraz z Natashą zasiadają przy stole. W rzeczywistości lokal ten nie posiada miejsc dla gości, serwując swoje produkty jedynie na wynos.
Gazeta z artykułem o ojcu Ivana Vanko jest opatrzona datą "środa, 16 października 1966 roku". W rzeczywistości była to niedziela.
M134, którego Hammer bez problemu wyciąga jedną ręką ze skrzyni i z łatwością obraca, w rzeczywistości waży ok. 40kg.
Samochód, którym porusza się Agent Coulson posiada przednią tablicę rejestracyjną Nowego Meksyku. W stanie tym używa się jedynie tylnych tablic.
Happy kilkukrotnie używa Rolls Royce'a do przygwożdżenia Whiplasha do bariery. Poduszki powietrzne wybuchają dopiero przy czwartym, lżejszym od poprzednich, uderzeniu, do tego z opóźnieniem, w momencie gdy pojazd stoi już bez ruchu.
Gdy po wydarzeniach z Monako Pepper ogląda wiadomości, na ekranie widnieje godzina 7:32 czasu pacyficznego oraz całodniowy wykres nowojorskiego indeksu DOW o bardzo zróżnicowanym przebiegu, mimo że tamtejsza giełda rozpoczyna notowania godzinę wcześniej, to jest o 6:30 tego czasu.
Kiedy Tony ogląda film swojego ojca, a kamera jest skierowana na jego twarz, widać jak w pewnym momencie wiązka z projektora pada na tył jego głowy. W następnym ujęciu zza jego pleców na ekranie nie widać jednak żadnego cienia.
Po wyrzuceniu truskawek do kosza Tony patrzy na makietę kierując głowę w prawo. W następnym ujęciu, w tym samym celu, obraca ją w lewo.
Gdy podpułkownik Rhodes ląduje w bazie sił powietrznych w odebranej Tony'emu zbroi, stoi za nim bombowiec B2. W następnym ujęciu, w znacznym oddaleniu, samolot oraz sam podpułkownik znikają z planu.
Kierunek, w którym odbywają się okrążenia Grand Prix Monako, ulega zmianom w filmie.
Podczas przesłuchania podporucznik Rhodes posiada złote liście dębu na pagonach, które są właściwe dla majora, zamiast srebrnych odpowiednich dla jego rangi.
Odpowiadając przed komisją, podporucznik Rhodes nosi pierścień Akademii Sił Powietrznych na środkowym palcu lewej dłoni, mimo że regulacje nakazują noszenie ich na palcu serdecznym.
Film kręcono w Los Angeles, Pasadenie, Malibu, Mystery Mesa, Hawthorne, Inglewood, Downey, Manhattan Beach, Culver City, San Marino, Edwards i na tamie Sepulveda (Kalifornia, USA), w Nowym Jorku (Nowy Jork, USA), Monako i Shepperton (Anglia, Wielka Brytania).
Film zawiera jedną dodatkową scenę.
Uwaga! Dalsza treść może zawierać spoilery.
Po napisach:
Agent Phil Coulson znajduje na pustyni w Nowym Meksyku krater, na dnie którego spoczywa młot Thora.
Robert Downey Jr. zaproponował, żeby strój Iron Mana był zaprojektowany tak, jak było to w komiksie i serialu animowanym Iron Man.
Główne zdjęcia do filmu powstawały od 6 kwietnia do 18 lipca 2009 roku.
Kompozytor John Debney nagrał muzykę do filmu w zaledwie cztery dni.
Projekt biczy Ivana Wanko był inspirowany mieczami świetlnymi z "Gwiezdnych Wojen".
Zainspirowany ich użyciem w "Mrocznym rycerzu", reżyser Jon Favreau rozważał możliwość nakręcenia niektórych scen kamerami IMAX. Ostatecznie zrezygnował z tego pomysłu, ponieważ myślał, że efekty wizualne nie wypadną przekonująco przy tak wysokiej rozdzielczości.
Nina Ivanovna Yakushowa ("Ninoczka") i Anna Amasova ("Szpieg, który mnie kochał") to dwie filmowe femme fatale, którymi Scarlett Johansson inspirowała się przy kreowaniu swojej postaci.
Animator Genndy Tartakovsky został zatrudniony do rozrysowania kadrów w filmowych sekwencjach akcji.
W komiksach Justin Hammer był sprytnym starszym biznesmenem. Na potrzeby filmu został odmłodzony, co uczyniło z niego nowoczesnego rywala Tony'ego Starka.
Scenarzysta Shane Black zalecał, by charakterystyka postaci Tony'ego Starka była inspirowana J. Robertem Oppenheimerem, naukowcem, który pracował nad bombą atomową. Po zobaczeniu destrukcyjnej mocy swojego dzieła, Oppenheimer nazwał sam siebie "niszczycielem światów" i popadł w depresję.
Widoczne w filmie stare samochody zostały ofiarowane przez Muzeum Petersona.